تعریف کمک غیر نقدی به یک خیریه
واحد IT
1399/09/10
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
تعریف کمک غیر نقدی به یک خیریه

تعریف کمک غیر نقدی به یک موسسه خیریه مانند بچه های آسمان

موسسه خیریه بچه های آسمان با داشتن بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه نگهداری از کودکان معلول ( ذهنی و جسمی ) همواره به عنوان یک جامعه کوچک و نوپا نیاز به حمایت و کمک دارد، این کمک هم میتواند به صورت کمک نقدی و کمک غیرنقدی باشد.

آنچیزی که در این بین اهمیت دارد این است که این گونه موسسات در واقع یک نوع جوامع کوچک محسوب می شوند و باید به دید یک جامعه به آن ها نگاه کرد. به جامعه اطراف خودتان نگاه کنید. چه چیزی در اطراف خود می بینید؟ آیا جامعه همواره مانند یک بنگاه بزرگ مالی است و هر لحظه در آن مباحث مالی مطرح است؟ مسلما نه. شاید مباحث مالی اهمیت بالایی در جوامع مختلف داشته باشند اما این بدین معنی نیست که سایر بخش ها و جنبه های زندگی در اجتماع نادیده گرفته می شود. در اصل انسان نیازهای غیر مادی نیز دارد که باید در جامعه آن ها برطرف شود. نیاز به پیدا کردن دوست و ... که همه به این نکته منجربه این می شود که انسان از نظر روحی به خود ایمان بیاورد و خود را قبول کند. جامعه وظیفه القای این احساس رضایت از خود را در ما دارد.

بنابراین وقتی ما یک موسسه خیریه را مانند جامعه می دانیم، باید به این نکته نیز دقت کنیم که بجز نیازهای مادی آن، باید توجه به دیگر جنبه های زندگی اجتماعی کرد که می توان اینگونه موارد را در دسته کمک غیر نقدی محسوب کرد. البته در مورد کمک لوازمی مانند لباس و ... این گونه می توان گفت که این دست از انواع کمک غیر نقدی می تواند با استفاده از برخی تغییرات کوچک در نحوه ارائه کارکرد مناسب تری داشته باشد. به نوعی می توان گفت فرد مددجو اگر احساس کند وسیله ای که دریافت می کند به عنوان هدیه یک دوست خوب است احساس رضایت می کند. حال در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا می شویم.

چگونه می توان به یک موسسه خیریه کمک غیر نقدی کرد؟

اما سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان به یک موسسه خیریه مانند موسسه بچه های آسمان کمک غیر نقدی کرد؟ اولین و مهمترین کمکی که می توان به این گونه موسسات داشت این است که واقعا به آن ها به دید یک جامعه کامل نگاه کرد. این سخن به این معنی است که اولا احساس ترحم نباید داشت و ثانیا باید تفاوت های میان  جامعه خود و آن ها را درک کرد. این اتفاق می تواند با این مثال روشن تر شود. شما می توانید به یک موسسه خیریه به دید یک کشور خارجی نگاه کنید. مردم آن کشور لزوما فرهنگ مطابق فرهنگ شما نخواهند داشت و برخی از کارهای آن ها ممکن است موجب تعجب شما شوند. اما این بدین معنی نیست که آن ها جامعه ای پایین تر یا بالاتر از شما دارند و شما به راحتی می توانید آن ها را درک کنید. یک موسسه نیز همین گونه است. گرچه افراد نگهداری شده در این موسسات از جهات مختلف با یک جامعه عادی متفاوت هستند، اما به هرحال جامعه خود را دارند و باید به جامعه آن ها احترام گذاشت.


کمک غیر نقدی دیگری که می توان داشت این است که با آن ها درست رفتار کرد. همانگونه که یک فرد برای ما جذابیت خاصی دارد و سعی می کنیم با او ارتباط برقرار کنیم. یک کودک معلول جسمی یا ذهنی نیز دنیای رنگی خاص و متفاوت خود را دارد که اگر کمی با او هم کلام شوید به سادگی جذب وی می شوید. بنابراین در کلام بهتر کمک غیر نقدی بدین شکل نوعی ایجاد تعامل و رابطه محسوب می شود. این تعامل می تواند به آن ها این اعتماد به نفس را بدهد که خود را قبول داشته باشند و به نوعی جامعه کوچک خود را دوست داشته باشند. این گونه مسلما احساس بهتری خواهند داشت.
 

کمک غیر نقدی منجر به کمک نقدی

اما نکته مهم و پایانی این جاست که وقتی شما با فردی دوست می شوید و کسی را از ته قلب دوست دارید سعی می کنید این دوست داشتن را به شکل عینی و مادی نیز نشان دهید. در این صورت هدیه شما نمادی از مهر و علاقه شما است. حال وقتی شما توانستید با جامعه کودکان معلول یا هر جامعه اقلیت دیگر ارتباط مناسب برقرار کنید دلتان ناخودآگاه می خواهد که به وسیله ای دل آن ها را به دست بیاورید. اینجاست که کمک غیر نقدی شما در اشکال هدایای مختلف ارزش معنوی بسیاری پیدا می کند و باعث می شود که مددجو از حضورش در دنیا لذت ببرد. یک بار این احساس را لمس کنید.

 


دیدگاه شما