کمک به خیریه؛تجربه‌ای لذّت‌بخش
واحد IT
1399/04/17
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کمک به خیریه؛تجربه‌ای لذّت‌بخش

کمک به خیریه؛تجربه‌ای لذّت‌بخش

 کمک به خیریه و کمک به افراد دارای معلولیت نه تنها یک کار خیر بلکه بخشی از مسئولیت اجتماعی انسان است. انسان موجودی اجتماعی است که زندگی او ناخودآگاه متأثر از زندگی دیگر افراد جامعه است. کمک به خیریه می‌تواند گام مهمی در این راستا باشد. هر قدم کوچکی در راستای اهداء کمک‌ خیرخواهانه به افراد نیازمند، جامعه‌ای بهتر و زیباتر برای همه ما می‌سازد. در این مسیر، نوع و میزان کمک اهمّیتی ندارد؛ مهم این است که با همکاری با یک مؤسسه خیریه در یک حرکت جمعی حضور داشته باشیم تا از قطرات مهرمان جامعه‌ای سرشار از مهربانی داشته باشیم.
 

کمک مالی به خیریه

کمک مالی به خیریه

با شنیدن نام مؤسسه خیریه اوّلین چیزی که به ذهن می‌رسد کمک مالی به خیریه آن هم به میزان قابل توجّه است. در این زمینه دو نکته بسیار مهم وجود دارد که باید به آن توجّه شود:
اوّل این که واضح است که بخش عمده‌ای از فعالیت مؤسسه خیریه بر اساس حمایت مالی و کمک‌های مردمی شکل می‌گیرد. امّا این تنها بخشی از نیاز مؤسسات خیریه است ولی تمام آن نیست. به عبارت ساده‌تر بسیاری از افراد بدون کمک مالی به خیریه نیز می‌توانند همراه این مؤسسات باشند که ما در ادامه مطلب به مرور این موارد می‌پردازیم.
دوّم این که تمرکز بر میزان کمک مالی به خیریه کار درستی نیست. زیرا مؤسسات خیریه بر مبنای جمع‌آوری کمک‌های مالی محدود مردم تشکیل می‌شوند تا از تجمیع این منابع مالی، اقدام مؤثری صورت گیرد. بنابراین کمک مالی به خیریه هر قدر اندک باشد باز هم ارزشمند و مؤثر است چرا که به قول آن مثل معروف: قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.

کمک‌ غیرنقدی به خیریه

بدیهی است مدیریت کمک‌های مالی به خیریه در قالب وجوه نقدی بسیار آسان‌تر و کارآمدتر است. زیرا در بسیاری از موارد نیاز افراد در قالب هزینه سکونت، هزینه درمان و ... تعریف می‌شود. حمایت مالی از خیریه سبب می‌شود مسئولین خیریه بتوانند با اختیار کامل و بنا به ضرورت از منابع مالی استفاده کنند. با این وجود متأسفانه به دلیل مشکلات متعدد ، مؤسسات خیریه با وجود مشکلات در زمینه اهداء کمک‌های غیر نقدی از دریافت این کمک‌ها نیز استقبال می‌کنند. عموم مردم می‌توانند در صورت تمایل، اجناس مورد نیاز خود را تهیه کرده و از طریق مؤسسات خیریه به معلولین برسانند. حتّی بسیاری از مؤسسات خیریه برای تسهیل امور، آمادگی تحویل کالا در محل از خیرین محترم را نیز دارند. از سوی دیگر تولیدکنندگان محترم می‌توانند بخشی از محصولات خود را به مؤسسات خیریه اهدا کنند. به عنوان مثال تولیدکنندگان کیف، کفش و لوازم التحریر می‌توانند در آغاز سال تحصیلی با کمک یک مؤسسه خیریه لبخندی بر لب دانش‌آموزان بی‌بضاعت بنشانند.
 

کمک به موسسه خیریه

کمک به خیریه از طریق مهارت‌های شخصی

بخشی از فعالیت مؤسسات خیریه در راستای توانمندسازی معلولین صورت می‌گیرد. چه بسیار معلولینی که بر اثر شرایط زندگی از آموزش‌های اوّلیه نیز محروم هستند. چه بسیار جوانانی که به دلیل ناتوانی جسمی امکان اشتغال و کسب درآمد ندارند و به آموزش نیاز دارند. در واقع در این مسیر، اهداء کمک مالی همانند دادن آموزش مهارت‌های کاربردی به این افراد است.
کافی است افراد متخصص و کارشناس در هر زمینه‌ای بخشی از زمان و دانش خود را به همکاری با مؤسسات خیریه اختصاص دهند. مؤسسات خیریه با معرفی مددجویان معلول می توانند شما را در این مسیر یاری کنند. قطعاً مدیریت و برنامه‌ریزی برای ارائه چنین خدماتی کمی دشوار است ولی غیرممکن نیست. و با یاری شما انجام میشود.

 

کمک به خیریه از طریق معرفی مؤسسه خیریه

ممکن است برخی از افراد امکان مشارکت در هیچ یک از موارد فوق را نداشته باشند باز هم راه دیگری برای کمک به خیریه وجود دارد. ساده‌ترین نوع کمک به خیریه آن است که شما با شناسایی یک خیریه قانونی و فعال برای معرفی آنها به دیگران تلاش کنید. مؤسسات خیریه برای فعالیت قانونی، نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند که در این صورت کد ثبتی خاصی برای ایشان صادر می‌شود. بنابراین ساده‌ترین راه شناسایی مؤسسه خیریه قانونی، بررسی این موارد است، از این رو موسسه خیریه بچه های آسمان فعالیت خود را بصورت کاملا رسمی ادامه داده البته امروزه اینترنت و فضای مجازی کار را بسیار ساده کرده است. اغلب مؤسسات خیریه از جمله "موسسه خیریه بچه های آسمان" علاوه بر مدارک ثبت قانونی، گزارش عملکرد خود را به طور منظم منتشر می‌سازند تا اطمینان خاطر مخاطبان خود را جلب نمایند به عنوان مثال حامیان گرامی در پورتال رسمی موسسه خیریه بچه های آسمان و بخش پرداخت آنلاین میتوانند با مبالغ دلخواه (حتی 1000 تومان) میزان کمک های نقدی خودشان را مشخص کنند از طرفی تمامی مبالغ پرداختی درون پروفایل کاربری قابل مشاهده است و اطلاع رسانی شفافی در رابطه با مبالغی که پرداخت کرده اند و اینکه در کدام بخش مصرف شده، براحتی قابل بررسی است. بنابراین معرفی یک مؤسسه خیریه با ذکر اقدامات و فعالیت‌های آن موجب افزایش کمک‌های مردمی می‌شود.

 

سخن آخر
هرکس با یک بار مشارکت در امور خیرخواهانه لذّتی منحصر به فرد را تجربه خواهد کرد که او را در این مسیر ثابت‌قدم می‌سازد. کمک به خیریه تنها برای ثواب و پاداشی که خداوند وعده آن را داده ارزشمند نیست. بلکه ایثار و بخشش، موهبتی است که موجب آرامش و رشد روحی انسان می‌شود. پس نه به خاطر نیاز معلولین که به خاطر پرورش روح و تجربه لذّتی فراموش نشدنی حتماً بخشی از زندگی خود را به این امر اختصاص دهید و اجازه ندهید عدم تمکن مالی شما را از نعمت کمک به خیریه محروم سازد.

 

 


کمک به خیریه   کمک به موسسه خیریه   خیریه   اهداء کمک   حمایت مالی   کمک‌های مردمی  
دیدگاه شما