چرا کمک به خیریه اهمیت دارد؟
واحد IT
1399/05/22
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
چرا کمک به خیریه اهمیت دارد؟

چرا کمک به خیریه اهمیت دارد؟

یکی از معضلات جوامع پیشرفته، بی‌اعتنایی اجتماعی است که در میان اقشار مختلف جامعه رواج یافته است. شاید یکی از دلایل افزایش نیازمندان و به تبع آن افزایش مؤسسات خیریه نیز همین امر باشد. در گذشته کمتر به وجود انواع خیریه نیاز بود زیرا مردم هر شهر و محله به نیازمندان اطراف خود رسیدگی می‌کردند. در واقع امروزه کمک به خیریه جایگزین آن همدلی و حمایت‌های محلی شده است. فراموش نکنید منظور از کمک به خیریه تنها حمایت مالی نیست. شاید شما یک روز خوش برای ساکنین آسایشگاه خیریه بسازید. شاید فقط چند ساعت همراه و همدم خوبی برای آنان باشید؛ شاید شما تنها نقش واسطه‌ برای معرفی خیریه به افراد خیر را داشته باشید. مهم نیست چه می‌کنید مهم این است که کمک به خیریه در زندگی شما جایگاه ثابتی داشته باشد.

افسوس که در این دنیای پیشرفته هرچه شهرها بزرگ‌تر شدند، آدم‌ها تنهاتر شدند. حالا همسایه‌ها از یکدیگر خبر ندارند که هیچ، حتّی یکدیگر را هم نمی‌شناسند. در نتیجه مؤسسات خیریه وظیفه شناسایی و طبقه‌بندی افراد نیازمند را بر عهده گرفتند. خوب است بدانیم تلاش مسئولان خیریه برای تشویق مردم در کمک به خیریه بیش از آن که به نفع خودشان باشد به نفع سلامت روح و جان مردم است.

تأثیر کمک به خیریه در سلامت فردی

حضور در فعالیت‌های عام‌المنفعه یا کمک به خیریه از مواردی است که احساس مفید بودن در انسان ایجاد می‌کند. این احساس سبب کاهش استرس، افزایش رضایت فردی، دریافت انرژی مثبت و افزایش امید به زندگی می‌شود. افرادی که در کمک به خیریه پیشگام هستند حتّی اگر در زندگی شخصی خود مشکلات فراوانی داشته باشند با کمک به خیریه بهانه دیگری برای زندگی و امید به آن پیدا می‌کنند. امروزه بسیاری از روانشناسان به بیماران خود توصیه می‌کنند برای درمان افسردگی از همکاری با خیریه و کمک به نیازمندان بهره گیرند.

تأثیر کمک به خیریه در سلامت جامعه

التهابات سیاسی و اقتصادی در جامعه امری گریزناپذیر است که گذر از آن از عهده مردم عادی خارج است. این التهابات تأثیر فراوانی بر جو عمومی جامعه داشته و فضای یأس و ناامیدی را بر آن حاکم می‌کند. کمک به خیریه و اساساً کمک به هم‌نوع، انرژی مثبتی ایجاد می‌کند که از اثرات آن همه افراد جامعه بهره‌مند می‌شوند. به همان دلیل که شنیدن اخبار بد، مردم را ناامید و افسرده می‌سازد؛ شنیدن خبر خوب حل مشکلات بخشی از جامعه می‌تواند امید و شادمانی را به جامعه تزریق کند.

تأثیر کمک به خیریه در ایجاد عدالت اجتماعی

حقیقت تلخ این است که در دنیای ما کمبودی از لحاظ منابع وجود ندارد و اگر نیازمندی هست به دلیل عدم وجود عدالت اجتماعی است. در دنیا آب آشامیدنی کم نیست ولی چرا از هر ده نفر در دنیا، یک نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارد؟ یا با وجود این همه غذاهای رنگارنگ چطور این حجم از افراد گرسنه در دنیا قابل توجیه است؟ تمام این مشکلات به این دلیل است که همه ما منتظر هستیم دستی از غیب برای اجرای عدالت وارد عمل شود. در حالی که تواناترین مجری عدالت، دستان خود ماست. اگر همه ما بپذیریم و به فرزندان خود بیاموزیم که در قبال افراد جامعه مسئولیت داریم جهان جای بهتری برای زندگی همه ما خواهد بود. چه چیز بهتر از این که یک قلک خیریه در خانه داشته باشیم و هر زمان که صلاح دانستیم مبلغی هرچند اندک در آن بیاندازیم. وقتی می‌توانیم با سفارش تابلوی تسلیت دل نیازمندی را شاد کنیم چرا باید با خرید گل طبیعی پول خود را هدر دهیم؟


تأثیر کمک به خیریه در آرامش درونی

تفاوت مهمی میان کمک به خیریه و کمک به دوستان و آشنایان وجود دارد. در کمک به اطرافیان، شما از نتیجه کار و کمک خود باخبر می‌شوید. این نتیجه از یک سو ممکن است مطابق انتظارات شما نباشد و از سوی دیگر ناخودآگاه در شما توقع جبران ایجاد می‌کند. در واقع وقتی شما به یکی از نزدیکان خود کمک می‌کنید ناخودآگاه انتظار دارید او کمک شما را جبران نماید. به همین دلایل، اثرات کمک به اطرافیان از اثرات کمک به خیریه کمتر است. به عنوان مثال اگر در زمان نیاز، دوستی که شما همیشه به او کمک می‌کردید به شما کمک نکند شما ناراحت می‌شوید. امّا در کمک به خیریه شما توقع جبران ندارید . اگر شما با خدا معامله کنید و به نیّت بخشش و ایثار در کمک به خیریه سهیم شوید اثرات مثبت آن را در زندگی دریافت خواهید کرد. مثل معروف "از هر دست بدهی از همان دست می‌گیری" را به خاطر داشته باشید تا در هر کار خیر پیش‌قدم شوید.

 


کمک به خیریه   راه های کمک به خیریه   موسسه خیریه   چگونگی کمک به خیریه   اهمیت کمک به خیریه   موسسه خیریه بچه های آسمان   کمک نقدی به خیریه  
دیدگاه شما